Je mond gezond houden is eenvoudig te doen met de volgende vier eenvoudige stappen.  Een uitstekende mondgezondheid betekent meer dan een parelwitte glimlach. Het betekent regelmatige tandheelkundige controles en ook preventieve zorg. Het zal ook uw mondhygiënist laten glimlachen.

Poetsen

Minstens twee keer per dag poetsen – bij voorkeur ’s morgens en ’s avonds – bevordert een optimale mondgezondheid. Kies een zachte borstel voor een comfortabele reinigingservaring.

Hoe goed te poetsen:

  • Plaats je tandenborstel in een hoek van 45 graden ten opzichte van het tandvlees.
  • Zachtjes heen en weer poetsen in korte, tandbrede, tandbrede bewegingen
  • Borstel alle tandoppervlakken
  • Om achter de voortanden schoon te maken, kantelt u de borstel verticaal en maakt u meerdere op- en neergaande slagen.
  • Vergeet niet om je tong te poetsen
  • Borstel voor 2-3 minuten

Tip: Vervang je tandenborstel om de 3-4 maanden, of na een ziekte, om gezond te blijven.

Flossen

Dagelijks flossen is een goede manier om je gebit echt schoon te krijgen. Flossen komt in de spleten die een tandenborstel niet kan bereiken en het verwijdert bacteriële tandplak tussen de tanden en kiezen en bij het tandvlees.

Hoe te flossen:

  • Pluk ongeveer 18 centimeter flosdraad af.
  • Wikkel bijna alles rond elke middelvinger en laat een centimeter over om tussen je tanden te duwen.
  • Houd de flosdraad goed vast tussen je wijsvingers en duimen.
  • Buig de flos rond de basis van elke tand. Ga onder de tandvleesrand, maar forceer de floss niet. Het kan kneuzingen of snijwonden veroorzaken in het tandvlees.
  • Gebruik schone delen van de flosdraad

Spoelen

Je tanden zijn niet het enige deel van je mond dat moet worden schoongemaakt. Verminder de bacteriën in je mond door je mond regelmatig te speoelen.. Het verwijdert bacteriën en biofilm terwijl je je adem verkwikt.

Tip: Gevoelig voor de alcohol in mondwater? Kijk dan eens naar alcoholvrije merken.

Kauwen

Blijft de koffie van vanmorgen nog steeds op je adem hangen? Het blijkt dat kauwgum zonder suiker die muffe adem kan genezen en je tanden kan reinigen. Plus, het is een leuke traktatie na de maaltijd, en het neutraliseert zuren op je tanden die je glazuur kunnen wegslijten.

Tip: Kauw gedurende 20 minuten na het eten kauwgom om de speekselstroom te verhogen en mineralen te vervangen die je glazuur verloren is gegaan. Suikervrije kauwgom kan ook helpen om droge mondsymptomen te verminderen.