Kaakpijn is een veel voorkomende aandoening die jaarlijks miljoenen mensen treft. De meeste mensen die kaakpijn krijgen, krijgen het voor een korte periode van tijd als gevolg van een intense hoeveelheid stress in hun leven of letsel. Sommige mensen krijgen meer chronische kaakpijn, die bijzonder moeilijk te behandelen en te beïnvloeden kan zijn, omdat er niet veel beproefde behandelingsmethoden zijn die effectief zijn geweest voor meer dan slechts een klein aantal mensen. In dit artikel zal je leren hoe je je kaakpijn effectief kunt behandelen in vijf eenvoudige stappen, waarbij je van de meest basale naar meer gecompliceerde stappen gaat. Als een lagere stap niet effectief is voor je, ga dan naar de volgende stap.

Disclaimer: Als je kaakpijn aanhoudt, neem dan contact op met een tandarts!

Stap 1: IJs

Zoals de meeste verwondingen of zwellingen, kan ijs de pijn verdoven en de genezing vergemakkelijken. Een twintig minuten op, twintig minuten af zou voldoende moeten zijn. Hoe meer je dit kunt doen, hoe sneller de genezing zal zijn.

Stap 2: Ibuprofen of andere medicijnen

Als eenvoudig ijs niet werkt, kan je overgaan tot milde medicijnen. De meeste kaakpijn wordt veroorzaakt door zwelling van het kaakgewricht, als gevolg van overmatige klemming (bruxisme) of spanning. Wanneer je maatregelen neemt om de zwelling te verminderen, kun je het gewricht helpen genezen en tegelijkertijd de pijn wegnemen.

Stap 3: Het eten van zacht voedsel

Een zachte voeding wordt vaak aanbevolen voor de eerste dagen of weken van genezing van de kaak nadat de pijn is opgetreden. Dit vermindert de spanning op de kaak. Denk aan het eten van voedsel zoals yoghurt, soepen, smoothies en pasta. Zorg er alleen voor dat je een gezonde voeding behoudt en blijf zoveel mogelijk suikers vermijden, want van fructose is bekend dat het ontstekingen en hypertensie veroorzaakt.

Stap 4: Behandeling en verzorging

Als je kaakpijn nu nog niet genezen is, moet je beginnen met een langdurige behandeling en verzorging. Een eenvoudige manier om met deze langdurige behandeling te beginnen is door te beginnen met kaakoefeningen. Eenvoudige kaakoefeningen, zoals het heen en weer bewegen van je kaak met je hand er tegenaan gedrukt, kunnen je helpen je kaak te versterken en je meer controle over je kaak te geven.

Stap 5: Ga naar de hoofdoorzaak van de pijn

Als kaakpijn gedurende vele weken of maanden een probleem wordt, is er meestal een onderliggende oorzaak. Vaak is de onderliggende oorzaak stress of kramp. Overweeg om een stressbeheersingscursus te volgen of een gebitsbeschermer te nemen om te helpen voorkomen dat je je ’s nachts vastbijt